Fördomar...

Fördomar, det har vi alla. Försök inte ens att förneka det, för då kommer du bara framstå som dum. Sen om fördomarna faktiskt stämmer eller enbart är ren bullshit är lite svårare att veta.
Därför har jag tänkt slå hål på några fördomar idag, samt stärka några.
Till min hjälp hade jag hjälp ifrån mina vänner på FB som kom med förslag på de vanligaste fördomarna jag borde ta upp.
.
Nr 1:
ALLA flator är promiskuösa:
Detta är ju då inte sant. Förvisso finns det många promiskuösa människor därute, oavsett läggning men att säga att alla flator älskar att ligga runt är då inte sant. 
Sorry if I tangled the dream … 
.


.

Nr 2:
Att en lesbisk brud och hennes flickvän mer än gärna har en trekant med en man.
Det här är ju inte eller sant, hela grejen med att vara lesbisk/flata innebär ju att man inte attraheras av män alls. Jag kanske talar för några (men garanterat inte alla) när jag säger att vissa av oss har så kallad penis-fobi. Jag vet att jag har det i alla fall. Sorry Dude, vill du ligga med två brudar som även gillar att ha sex med varandra så får du nog hitta två bi-sexuella brudar.
.

.

Nr 3:
Alla flator har en nästintill ohälsosam relation till sina djur, vanligtvis katter.
Okej, denna måste jag faktiskt stärka, I shit you not.
.
Men nästan
ALLA flator (för som alltid så finns det undantag) har husdjur, katter är av någon anledning jävligt populära (jag är mer än hund-människa dock). Kan det vara för att istället för att vilja ha barn adopterar en liten fluffig älskling istället. Det kan mycket väl vara fallet. Nu säger jag inte att alla flator som har djur INTE vill ha barn, heck, jag känner hur många lesbianer som helst som har katt och även vill ha ett/två/tre barn. 
Men ja, katter är faktiskt en enorm flat-grej, tro det eller ej.
.

.
Nr 4:
Lesbiska brudar är bara lesbiska för att det inte träffat den rätta ”mannen” (läs penisen)
OH HERRE JESUS AMALIA, detta är så nära bullshit vi kan komma vänner!
Detta är en av de vanligaste sakerna jag får höra när killar raggar på mig på krogen. Här kommer ett exempel på en alldeles för vanlig konversation på krogen.
.
Kille: Så, ska vi gå hem till mig eller dig ?
Jag: Ledsen, jag är inte intresserad.
Kille: Vadå, har du pojkvän?
Jag: Nej, men jag är lesbisk.
Kille: Jaha, men det ska vi nog kunna ordna.
Jag: Öhm, va?
Kille: Ja, så fort du fått smaka på den rätta kuken så kommer du ändra dig ;)
.
Detta är inte det minsta ovanligt, hade jag fått en tia för varje gång jag hört den sistnämnda meningen så hade jag varit miljonär nu.
Varför är det så, att killar tror sig kunna omvända oss? Storhetsvansinne, kaxighet eller helt enkelt för att kunna vara DEN killen som gjorde en flata straight. Skitsamma vad hans anledning är, det börjar bli uttjatat, och hela grejen med att vara lesbisk är ju faktiskt att vi inte attraheras av kukar, vi vill inte ha något med dem att göra alls. Så det är bara att ge upp.
.
Nr 5:
Flator klär sig ovårdat och säckigt, snaggar håret och använder rakvatten som ”doftar gott”.
Ohoooo, vi kan på samma gång dra in att ALLA flator:

 

  • Handlar på herravdelningen.
  • Har en garderob som till 75% består av flanellskjortor.
  • Älskar att hänga i affärer som Bauhaus.
  • Använder sport-BH
  • Snusar och sysselsätter sig med annat manligt.
  • Aldrig någonsin skulle visa sig i klänningar/kjolar/korta shorts .

 

Om ni förstår ironi det minsta så förstår ni nog vart jag är på väg. Detta stämmer inte, alls. Visst finns det vissa flator som älskar flanell, rakvatten och snaggar håret. Men det finns även feminina flator, flator som ser ut som vilken straight kvinna och sen : SURPRISE!, jag är gay.
Jag har jättemånga lesbiska vänner som är så kallade ”femmeflator”. De har bättre koll på vad som händer i modevärlden än någon heterosexuell Vouge slav därute.
.
.

Att säga att ALLA flator är ovanstående är som att säga att alla invandrare är terrorister, att alla kristna hatar homosexuella, att alla bögar älskar schlager och klär sig feminint eller att alla heterosexuella lever Svensson-livet i en gul villa (med vita knutar), med sin hund, sina två barn och volvo. Så detta stämmer inte!
.
Nr 6:
Vi är ute efter att rekrytera!
HAHA, alltså, att alla flator skulle vara ute efter att omvända folk stämmer ju då INTE.
Detta är så oerhört vanligt, ni förstår inte. Jag har varit med om att jag inte fått sova i mina tjejkompisars rum efter att deras föräldrar fått veta att jag är gay.
De är rädda för att jag ska omvända deras dotter, pfft! Om detta ens var möjligt så skulle det garanterat finnas fler små lesbianer därute.
Det skulle bli som en sorts tävling över att se vem som rekryterat mest till ”The dyke side”.
Så nej, vi rekryterar inte, att en tjej upptäcker att hon helt plötsligt har känslor för en annan tjej (spelar ingen roll hur gammal hon är när hon upptäcker det) har ju knappast med att vi har bett henne skriva på ett papper och gå med i våran klubb.
.

.
Nr 7:
Vem är mannen i erat förhållande”
Oh dear, denna är oundviklig. Jag vet inte varför alla är så intresserade över att veta vem som är mannen i ett lesbiskt förhållande. Kanske för att de vill sätta lite struktur i hur vi lever eftersom att vi lever utanför normen, jag vet faktiskt inte.
Men senast jag kollade så dejtar de lesbiska kvinnorna ANDRA kvinnor, hör och häpna, men i ett lesbiskt förhållande så är det oftast två kvinnor (eller fler). 
”Men hur delar de upp sysslorna då?”
Hmm, ja, är jag tillsammans med någon som är extremt bra på att laga mat så får väl hon göra det, men då kan jag tycka att det är rättvist att jag tar hand om disken efteråt.
Sysslorna får helt enkelt göras av den personen som vill få den sysslan gjord mest eller av den personen som är bäst på just den sysslan. Jag tror aldrig jag har sett ett lesbiskt förhållande där den ena kvinnan drar på sig blåstället, packar matlådan som hennes fru har gjort och drar till jobbet medans den andra stannar hemma, diskar, tar hand om barnen osv. Visst finns det såna förhållanden också, men snälla. Släpp hela ”Vem är mannen” grejen, för ärligt talat så finns det ingen man i förhållandet.
.


.
Jag skulle kunna fortsätta men jag vill vänta lite. Jag kan ju inte slänga upp ALLA fördomar på samma gång, det kommer dels bli jävligt mycket att läsa, och sen vet jag själv inte om alla fördomar heller så, detta får helt enkelt vara allt för denna gång.


 

Och ni är mer än välkomna att komma med frågor, ris&ros, komma ut historier, förslag på vad jag ska ta upp härnäst eller bara ett litet ”Hej”, min mail är till ert förfogande:
[email protected]


Kommentarer
Postat av: trueefil

Hejsan, jag måste säga att det var bra skrivet. Jag är bi. Men har aldrig haft ett lesbiskt förhållande. Bara strulat om man säger så... Ett tag var jag nästan lebb, MEN man vet aldrig riktigt när man är bi. liksom det är en så stor skillnad på bi och homosexuell... För bi folk kan ju vara ihop med en tjej och då är man "lebb" och inte alls dras till killar. Sen kan man ju vara ihop med en kille, men man kollar ju då mer på tjejer än killar på stan/film/tv... Om inte annat har ju tjejer mer att visa. Former osv. Jag har aldrig attraherats mycket av kukar. Som många på bla qx skickar bilder på osv. Det äcklar mig! Trotts att jag är bi. Har ett förhållande med en kille. Och det är mest allt annat som gör en "kåt" men visst allt spelar ju roll... Ja gud, här svamlar jag som jag vet inte vad he he. Men bra inlägg och jag kommer följa dig på bloglovin härdan efter. Sköt om dig och fortsätt med dina inlägg! Förhoppningsvis får andra upp ögonen! kring alla läggningar...



Sköt om dig.

2011-07-28 @ 15:39:49
URL: http://trueefil.bloggplatsen.se
Postat av: E

Jag är glad över att du fick användning för en av mina teorier.



Jag tror att, till stor del på grund av traditionell barnuppfostran, så lider främst det manliga könet utav hybris.

2011-07-31 @ 04:35:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0