Bros before hoes!

Vi har nog alla hört det uttrycket förut, så jag tänkte ta upp en liten fundering jag fick nyss. Tack vare min vän K som ringde mig alldeles nyss, aspackad.
.

Fråga: (läses med lätt sluddrande fylleröst)
Azzzzzåååå C, jag har funderat på en sak. Alltså riktigt funderat vettu, och det är liksom, du är ju gay, så hjälp mig.
– (vill bara poängtera att jag vid det här laget var redo på att få höra om att hon gått och kärat ner sig i en tjej MEN så fel man kunde ha)
Jo, nu är det ju så att ”bros befor hoes” är ett vanligt uttryck mellan killar, samma sak med ”sisters before misters” MEN vad säger ni flator då? Föööör jag har ju funderat och lixooom vad säger ni eller har ni ens den så kallade ”regeln” ?

.

Ja, jag kom faktiskt inte på något bra svar sådär på direkten, det var inte förens vi lagt på som jag började fundera lite på det hela. (Så K får antingen läsa det här när hon vaknat eller så får jag ringa upp henne och förklara i morgon, ska bli kul och se om hon ens kommer ihåg att hon ringt)
Hur som helst, när vi avslutat samtalet så satte jag mig ner och funderade, länge, tre koppar te senare så slog det mig.
Anledningen till att vi flator inte har något liknande uttryck (så vitt jag vet, snälla rätta mig om jag har fel eller kom med förslag på vad det skulle kunna vara) är för att det skulle ALDRIG funka.
.
Det är näst intill omöjligt att börja dejta en flata i sthlm UTAN att hon redan dejtat/varit tillsammans med minst en av dina lesbiska vänner. Så liten är världen, låt oss ta QX till exempel (en hemsida som startade som en dejtingsida för homosexuella men som numera är en hemsida när konstiga gubbar försöker ragga på minderåriga flator). 
Okej. Jag började maila med en tjej på qx, (i typ februari) låt oss kalla henne Sara.
Sara och jag pratade på i någon vecka, vi gick på två dejter och det var ganska uppenbart redan då att vi bara skulle vara kompisar, men skitsamma. Hur som helst så satt jag och pratade i telefon med Sara och kom på att jag inte lagt till henne på Facebook (gudars vilken skam) så jag frågade vad hon hette i efternamn och så letade jag upp henne. I shit you NOT när jag säger att vi hade 15 gemensamma vänner, varav 13 av dem var flator. 
Visst, det kan ju vara så att Sara gått i samma klass som någon av dem (låt oss säga två), sen så spelade ju faktiskt Sara volleyboll så några av dem (låt oss säga tre då hon kanske träffat någon av dem på en match, några kanske spelade i hennes lag, whatever). Så då ska vi se, 13 flator minus 2 flator minus 3 flator = 8 flator kvar.
Förmodligen så har hon träffat dessa brudar på QX eller flator.se och detta visar på hur liten den lesbiska världen är i alla städer. Hon var till och med vän med en flata jag lärde känna när jag var i småland och hälsade på en kompis.
.
Det jag ville komma fram till med hela historien om Sara som fortfarande är en bra vän till mig är att vi kommer i 9 fall av 10 dejta någon av våra vänners x.
Vi har inte privilegiet att kunna säga - Nej tack, inga rester för att, to face the fact, det finns inte så många av oss lesbianer därute. a
Vi kan inte vara petnoga med att inte dejta någons x för då skulle majoriteten av oss dö ensamma och i vårat liv dejtat en, max två flator. Visst finns det saker som man kan respektera när det gäller någons x så som att:

  • Man kanske inte bör börjar dejta en vecka efter att förhållandet är slut

  • Du kanske inte ska dejta din väns x om fårhållandet tog slut på ett väldigt smärtsamt sätt och din vän inte kommit över detta

  • Eller så frågar man bara, point blank, - ”Skulle det vara okej om jag gick på en dejt med …. ?”

Svårare än så behöver det inte vara. Ju mer jag tänker på detta, desto mer blir Alice's ”the chart” i The L Word mer och mer av en verklighet för mig.

Jag kan dra linjer mellan mig och alla mina lesbiska vänner och och se att många av oss har eller kommer ligga med samma person, förr eller senare. Vi kan inte vara picky, som sagt, det skulle inte funka.
.
Så för att ge ett mer sammanfattat svar på din fråga K så:
Nej, vi har inget direkt uttryck för det hela, för att det finns helt enkelt inte en anledning.
(Enligt MIG, har ni någon annan syn på det hela därute så berätta gärna)
Man får väl säga att det närmsta ett ”Bros befor hoes” uttryck vi kommer är väl : ”Partners kommer och går men vänner bestårför oavsett om du är flata, bög, queer, straight eller vad du nu identifierar dig som så är det sällan värt att offra en vänskap för ett möjligt/”kanske kommer bli något”/”det vore kul att prova” förhållande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0