Oh the drama~~

Hm, att komma på ämnen är inte så lätt som jag trodde. Visst har jag 1000 idéer men det är svårt att komma fram till hur jag ska formulera allting.
Men tänk så bra det är då att man har vänner som kommer med fantastiska frågor (denna gång i nyktert tillstånd) som jag mer än gärna besvarar.
.

Fråga,
som är ställt ifrån min ytterst fina vän Klara:
C, du pratar hela tiden om det så kallade ”
dramat” i flatvärlden, men vad menas egentligen med drama? Det är ju ändå ett ganska brett begrepp så att säga.So please do explain.
.


.
Oj oj oj Klara, detta är en ENORM grej att ta upp. Men jag sk försöka bryta ner begreppet så gott det går. Varför flatvärlden kopplas ihop med drama är inte så konstigt enligt mig då det är ytterst sant. Det kan vara för att vi alltid dejtar någons x, är kvinnor och tycker det är lättare att snacka skit om någon istället för att ta upp problemet med personen i fråga ELLER för att det bara är så, (okej, den sista anledningen är lite lam men skitsamma).

.
Drama kan vara så mycket men samtidigt så lite på samma gång. Här kommer några exempel på hur vi slänger iväg ordet ”drama” i två olika scenarion.
.
1: Kelly och Sara som alltid har varit bästa vänner men nu helt plötsligt inte pratar med varandra. Anledningen är att Kelly har börjat dejta Saras x bakom Saras rygg.
MEN om någon frågar vad som har hänt mellan Sara och Kelly så förklarar man inte hela anledningen utan man säger bara ”Drama, du vet” och den personen (läs: flatan) du pratar med förstår genast och ställer inga mer frågor.
.
2: Maria ser lite dyster ut när hon och hennes flatvänner ska ut på krogen. Hennes bästa vän Kajsa vet vad som har hänt men vet att Maria inte vill att folk ska veta att hon har fått sparken.
Så när någon frågar Kajsa varför Maria är så nere så säger hon helt enkelt: ”Det är lite drama på jobbet”
.
De två ovanstående sakerna är ganska stora, MEN ordet drama kan även användas över mindre och ganska ointressanta saker. Till exempel:
.
1: Lovisa utbrister ”GAH, vad jag inte orkar med allt drama hela tiden”. Sofia undrar vad hon menar med ”allt drama” och Lovisa säger kort och gott att hennes grannar inte passar sina tider när det gäller tvättstugan och att de blir sura på HENNE när hon konfronterar dem.



.
Som du förstår Klara så är detta bra några exempel. Det finns såklart hundra andra situationer då vi slänger ordet drama runt om oss istället för att gå in på detaljer.

Men även fast dramat är en stor del i den lesbiska världen så är det ytterst få personer som faktiskt tycker om det så kallade ”dramat”.
Jag hatar personligen drama, och även fast jag håller mig utanför det så gott det går så slutar det alltid med, hur ofrivilligt det än är, att jag hamnar i mitten av allt.
Det är alltid jag som får sitta och lyssna på diverse olika historier om otrohet, förhållanden som tar slut hit och dit, tvättstugedrama och annat trevligt.
.
Detta tar mig till en punkt som är: Vill du undvika drama (om du skyr det som elden och får nervösa utslag så fort någon nämner att x och x har bråkat), börja inte dejta någon som säger: ”Jag hatar drama” för det betyder oftast att drama flockas kring denna person ELLER att personen egentligen älskar drama.
Jag hatar drama (det kan vara kul ibland, men oftast, om det är riktigt illa, så slutar det med att ens bekantskapskrets bryts på mitten och man måste medla mellan de båda) MEN likförbannat så finner jag mig alltid sittandes i mitten av allt och förväntas komma med goda råd hit och dit.
Det tar på krafterna att alltid vara den där personen som alla vänder sig till med sina problem. Visst är det fantastiskt att folk litar på mig (och tro mig, jag är KUNG på att hålla hemligheter), det värmer mitt hjärta faktiskt men det kommer sluta med att jag drar håret av mig i ren frustration för att jag inte kan hjälpa alla på samma gång, det är jobbigt att vara budbärare och försöka medla mellan före detta bästa vänner som nu är edsvurna fiender.
Det tar på krafterna.
.
Jag hoppas detta gjorde dig lite klokare Klara. För jag vet inte riktigt mer vad jag ska säga om ämnet. Kanske bäst att vi tar en kaffe så jag kan ta det ansikte mot ansikte. Hur som haver, här har du ditt svar.
Och finns det någon där ute som har lite problem när det gäller drama, så kan ni alltid maila mig på [email protected], vill ni ha svar i ett mail eller här på bloggen så skriv det någonstans i mailet så jag vet,
Inga problem är för stora eller för små. Jag finns här för att hjälpa till!





Kommentarer
Postat av: Maria Liljegren

Ha ha! Jag gillar verkligen din humor och rappa sätt att skriva på! De som inte förstår att du blandar humor, värme, ironi och allvar..Ja, de missar ju massor!

Keep on going girl!

Maria

2011-08-03 @ 20:03:16
URL: http://grasrock.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0