Långt svar till Anonym.


Jag fick precis denna kommentar ifrån ”anonym” och jag reagerade lite på det.
Det kommer förmodligen bli lite svammel här och där men jag ska försöka förklara mig på bästa sätt. Fina lilla Anonym, att inte ha kommit ut än är absolut ingenting att ha dåligt samvete för. Inte ens lite. Att komma ut kanske låter enkelt, bara säga som det är osv. Men det är inte riktigt så, det krävs riktigt mycket mod och att situationen känns rätt för att göra det.
Det spelar ingen roll när man kommer ut.
Om man är 14 eller 36, det viktigaste är att man känner sig säker i sig själv och tycker om sig själv för den man är. Sen kan du sitta i garderoben hur många år som helst tills du känner dig redo.
Förvisso känns det skönt när man har gjort det
MEN man ska aldrig pressa sig själv till att säga eller göra något som man inte känner sig redo för än.
.

.
Vissa väntar med att komma ut för att de vill vara säkra på vad ens föräldrar tycker om saken, vissa väntar för att de är i förnekelse, vissa väntar för att de inte vill göra det än och vissa väntar tills de har en partner att komma ut ”
med” (Med det sista menar jag alltså att viss väntar tills de har en flickvän -när man pratar om flator- innan man kommer ut).
.
Att komma ut ska aldrig vara en press, det ska vara något man själv vill och känner sig redo för. Det är lika enkelt som att säga att man fick IG på ett prov, det är så mycket mer att komma ut.
Det är spännande och läskigt samtidigt som man är full av förväntan över hur bra det ska gå, för att i andra sekunden ha ångest när man föreställer sig det värsta som kan hända.
När man bestämmer sig för att komma ut så tar man redan ett steg i rätt riktning, från att jag bestämde mig till att jag faktiskt gjorde det så gick det lite mer än ett halvår.
Jag bestämde mig att komma ut för mina föräldrar i samma stund som jag kom ut för min kompis. Men jag satte ingen tidspress. Jag visste inte om jag skulle våga/orka göra det inom en vecka eller förens jag tog studenten.
Sånt vet man inte, visst att jag slog vad med två tjejkompisar om att jag skulle komma ut, men det hade jag aldrig gått med på om jag inte känt mig redo själv.
.

.
Det jag vill komma fram till Anonym är att det är inget att ha dåligt samvete för. Jag vet inte om varför du inte har gjort det än eller något i den stilen. 
Men du ska som sagt inte pressa dig till att göra detta, det kommer när det kommer. Oavsett om du gör den inom en månad eller om 5 år, det spelar ingen roll.
.
GOOD LUCK!
.
Glöm inte att jag inte bara tar emot ”Komma-ut” historier, jag kommer gärna med tipps, svar på frågor och annat.
Så det är bara att skriva på. Jag blir så glad av mail ifrån er. Ni är de bästa läsarna i världen!
.

.
[email protected]


Kommentarer
Postat av: Anonym

alltså, vad lyssnar ni lebbar på egentligen, lyssnar ni på någon speciell gaymusik?

2011-08-18 @ 22:03:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0